Om vi fortsätter tänka lite kring de fem storkyrkoprästernas artikel, så blir det rätt så allvarligt. Ungefär som vid utfrågningen av ärkebiskopskandidaterna, för även om det verkar väldigt fint att säga att Gud kan ha fler vägar till människor än Jesus, så blir det, ur ett kristet perspektiv problematiskt.
Jesu anspråk
Jesus gör faktiskt ett antal anspråk om sig själv, apostlarna(som Jesus utsåg att tala på hans vägnar) upprepar dem och utlägger vad det betyder. Det är alltså en märklig läsning som domprosten i Stockholm gör när han i en intervju hävdar att evangelisten Johannes lägger ord i Jesu mun. Om v helt bortser från frågan om vad andra religioner hävdar och bara försöker ta vår egen tros grundläggande anspråk på allvar, då hamnar vi faktiskt i frågan: Vem är Jesus?
Guds Ord påstår följande saker om Jesus: Att han föddes av jungfrun Maria(Matteus 1 och Lukas 1), att han gjorde under och tecken(exempelvis botade sjuka av olika slag, döva som fick hörseln till baka, blinda som fick sin syn, lama som kunde gå – detta är ett så markant inslag i alla fyra evangelierna att jag inte lämnar någon enskild Bibelreferens på det), att Jesus i sin undervisning satte sig själv som en tyngre auktoritet än Moses(Matt 5-6 ”Ni har hört att det blev sagt … Jag säger er”), Jesus säger också att han ska döma världen och att hans Ord är det enda som håller att bygga sitt liv på(Matt 7:13-28 och Matt 23). Jesus beskrivs också i evangelierna som herre över naturen(Markus 4 Jesus stillar stormen) och driver dessutom ut demoner(Markus 5).
Jesus kallas i evangelierna för Messias, Guds Son, Människosonen, Herre, Profet och Kung. Ett exempel är ju Jesu undervisning i Nasarets synagoga i Lukas 4. Jesus väjer heller inte för de här titlarna, tvärtom är det ju just för sådana titlar som han döms av Stora rådet. De bedömde att han hädade och gjorde sig till Gud.
63 Men Jesus teg. Då sade översteprästen till honom: ”Jag besvär dig vid den levande Guden, att du säger oss om du är Messias, Guds Son.” 64 Jesus sade till honom: ”Du själv sade det. Men jag säger er: Härefter skall ni se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma på himlens moln.” 65 Då rev översteprästen sönder sina kläder och sade: ”Han har hädat. Behöver vi några fler vittnen? Se, ni har nu hört hädelsen. 66 Vad anser ni?” De svarade: ”Han är skyldig till döden.” (Matt 26:63-66)
Så han talar med Guds egen auktoritet, gör sig jämlik med Gud och utför en massa ”övernaturliga” saker. Detta har kyrkan tagit emot och dragit konsekvenserna av.
Johannes vittnesbörd
En viktig fråga blir då: Skiljer sig det Johannes skriver från övriga Nya testamentet? Nej egentligen inte. Citaten och hänvisningarna ovan är alla hämtade från andra delar av Nya testamentet, men det Jesus säger i Johannesevangeliet stämmer ju tydligt överens med det han säger i exempelvis Bergspredikan(Matt 5-7). Jesus gör samma gärningar: Är herre över naturen och botar sjuka, och undervisar om vem han är i Johannesevangeliet. Här finns ju också de berömda ”Jag är” formuleringarna, men också mycket annat av undervisning om vägen till Fadern, som exempelvis kapitel 3:
34 ”Den som Gud har sänt talar Guds ord. Gud ger honom sin Ande utan att mäta. 35 Fadern älskar Sonen, och allt har han lagt i hans hand. 36 Den som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom.”
Den som är sänd av Gud(alltså Jesus) talar Guds Ord, alltså med Guds eget mandat och tyngd. Han är fylld av Anden, alltså verkar i Guds helige Andes kraft, han är Sonen som Fadern älskar(vilket inte alls är unikt för just Johannesevangeliet, jämför bara med Jesu dop i de andra evangelierna). Sedan kommer det slående: Närheten mellan Fadern och Sonen är så stor att det sägs att tron på Sonen, alltså den Fadern sänt, ger evigt liv. Att inte lyda sonen leder till att man inte ser livet. Det är alltså glasklart att Jesus är nyckeln.
Men detta skiljer sig ju inte alls från det budskap som de övriga evangelierna ger. Jesus talar exempelvis om att det bara är den smala vägen som håller och att hans ord håller att bygga sitt liv på. Han säger att han ska döma världen. Alltså: Jesu uttalanden i de olika evangelierna är samstämmiga. Därför blir heller inte just Jesu ord: Jag och Fadern är ett, eller Johannes 14:6-7 något avvikande:
”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Om ni har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader. Och härefter känner ni honom och har sett honom.”
Det blir samma bild. För övrigt är det samma budskap som i apostlagärningarna och breven, eller uppenbarelseboken. Nya testamentet är faktiskt väldigt tydligt när det gäller vem Jesus är och vad han gjort för oss.
Nyckeln är vem Jesus är och vad han har gjort
I början av Johannesevangeliet säger Johannes döparen i Joh 1:29-31:
29 Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: ”Se Guds lamm, som tar bort världens synd. 30 Det var om honom jag sade: Efter mig kommer en man som är före mig, ty han var före mig. 31 Och jag kände honom inte. Men för att han skulle uppenbaras för Israel har jag kommit och döper i vatten.” 32
Johannes vittnade och sade: ”Jag såg Anden komma ner som en duva från himlen och bli kvar över honom. 33 Jag kände honom inte, men han som sände mig att döpa i vatten sade till mig: Den som du ser Anden komma ner och bli kvar över, han är den som döper i den helige Ande. 34 Och jag har sett det och har vittnat att han är Guds Son.”
Johannes pekar ut Guds Lamm som tar bort världens synder. Jesus Kristus kom för att rädda syndare som är skilda från Gud in i gemenskapen med Gud igen! Därför nämner Johannes också i detta sammanhang Anden, för syftet är att Anden ska komma till oss. Därför är också Jesus, som Guds Lamm, den som ger den Helige Ande.
Vem Jesus är och vad han kommit för att göra kopplas tätt ihop i Guds Ord. Jag ska avsluta med att ge ett exempel ur Matt 16:
13 Då Jesus kom till trakten av Caesarea Filippi, frågade han sina lärjungar: ”Vem säger folket att Människosonen är?” 14 De svarade: ”Somliga säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna.” 15 Han sade till dem: ”Och ni, vem säger ni att jag är?” 16 Simon Petrus svarade: ”Du är Messias, den levande Gudens Son.” 17 Jesus sade till honom: ”Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlen. 18 Jag säger dig: Du är Petrus, och på denna klippa skall jag bygga min församling, och helvetets portar skall inte få makt över den. 19 Jag skall ge dig himmelrikets nycklar. Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen.” 20 Sedan förbjöd han lärjungarna att tala om för någon att han var Messias.
21 Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste gå till Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och på tredje dagen uppväckas. 22 Då tog Petrus honom åt sidan och började motsäga honom: ”Gud är nådig mot dig, Herre. Detta skall aldrig hända dig.” 23 Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: ”Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar.”
Jesus frågar lärjungarna vem han är. När de svarar att han är Messias, den levande Gudens Son, så förklarar Jesus utifrån detta att han måste lida och dö och uppstå. Vem Jesus är och vad han gjort för oss när han dog på korset och uppstod igen är själva evangeliet. Det är så, genom att själv låta sin Son bli människa, som Gud räddar oss människor. Detta är universellt, alltså det Jesus gjort gjorde han för alla människor. Därav missionsbefallningen och Pingstens stora gåva av Anden och hela den missionsrörelse som följde i apostlagärningarna och genom hela kyrkans historia. Jesus är Gud av Gud, frälsare och Herre.
Det är också därför som vi ju som kristna och som Kristi Kyrka inte kan hålla med Storkyrkoprästerna. Antingen är Jesus, vilket han själv påstår, hela världens frälsare, eller så är den kristna tron inte sann. Det jag vill ge vidare till andra är inget annat än Jesus Kristus, som världens och min Frälsare och Herre.
Det är ju egentligen så enkelt. Kallar vi oss Kristna så finns det ingen annan väg. Ibland undrar jag hur, de som vi skall kalla våra herdar och skall hjälpa oss att se den enda rätta vägen, tänker.
Ja, evangeliet är tydligt och det är ju att predika evangeliet om Jesus som vi prästvigts för.
Hur kunde det gå så här långt? Inte konstigt att fåren blir rivna av vargen när det finns sådana herdar…
Antingen är det fel på prästutbildningen i Sverige eller så vill man inte ta till sig budskapet i Bibeln. Tack gode Gud att vi lekmän själva kan läsa och bilda oss en uppfattning.
En annan präst i en annan Stockholmsförsamling hade en märklig vana att bli tyst när han läste ur den Nicenska trosbekännelsen vid passagen där det står att den Helige Ande utgår från Sonen. Han läste bara …utgår från Fadern men tystnade när han kom till …och Sonen sedan fortsatte han läsa. Vid kyrkkaffet efteråt frågade jag varför han gjorde så när det faktiskt står så i Joh 20:22 då tittade han forskande på mig och sa, ”ja det har du rätt i” men fortsatte likväl i kommande gudstjänster att utelämna den passagen.
Hur sann är Svenska Kyrkan? Ska jag lämna och söka till någon sann frikyrkoförsamling och i så fall vilken?
Hej Ursus!
Svårt att ge ett konkret råd så här. Vad gäller prästen du nämnde så låter det som att han håller sig till de ortodoxa kyrkornas syn. Låter lite märkligt tycker jag.
Jag har dålig koll på kyrkorna och församlingarna i Stockholm, men Roseniuskappelet, St Klara och Bethlehemskyrkan är ju fina församlingar i ELM respektive EFS, som ju ändå står för den lutherska bekännelsen, så vitt jag kan se. Det är ju viktigt med församlingsgemenskap, att vi får ett sammanhang att höra till och växa i tron i. Allt gott!