Teologin är egentligen inte till för att lärda människor ska skriva tjocka böcker och sedan ska de stå på sin hylla och samla damm. Teologi ska vara en undervisning som leder oss människor in i relation till Gud, så att vi blir teologer, inte i den akademiska betydelse(dock inget fel på det i sig) utan i syftet att lära känna Gud. Därför är ett av de tydligaste uttrycken för tro och för gemenskap med Gud i en människas liv bön. Ett av tecknen som Herrens profet Jeremia utlovar för det nya förbundet är att de ska känna Herren, var och en från den minste till den störste. Jeremia 31 om det nya förbundet:
31 Se, dagar skall komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus, 32 inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder den dag då jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egyptens land – det förbund med mig som de bröt fastän jag var deras rätte herre – säger HERREN. 33 Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. 34 Då skall de inte mer behöva undervisa varandra, ingen sin broder och säga: ”Lär känna HERREN!” Ty alla skall känna mig från den minste bland dem till den störste, säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärningar och deras synder skall jag inte mer komma ihåg.
Så detta att känna Herren, att själv lära känna Honom, att få Anden i våra bröst(lagen i oss i stycket ovan), att börja tro och leva i en relation med Gud, det är vad det nya förbundet handlar om. Gud låter dig få lära känna Honom, Han bjuder in dig!
Paulus omvändelse
Ett annat exempel är Paulus omvändelse. Jag har tänkt på detta förut, men det slog ner i mig i en lovsångsgudstjänst för några veckor sedan, då Anders som predikade, pekade ut detta: Den radikala förändringen hos Paulus, mötet med Jesus, leder honom in i bön, ned på knä. Därför får Annanias höra om Paulus: ”Han ber”. Kanske kan vi då också ha detta som en punkt att pröva teologin på. Jag har tidigare skrivit om sanningsfrågan, att det är grundläggande att det är sant. I detta ingår att det går att möta Gud. Han finns verkligen, och sträcker sig till oss genom Jesus Kristus, Han vill gripa in i våra liv. Leder då den undervisning och den teologi som vi får höra i predikningar, som våra gudstjänster återspeglar och som finns i vår bekännelse, leder den till bön, syndabekännelse, överlåtelse, bön om frälsning och befrielse, bön till Jesus som den som jag väntar allt gott ifrån och tror kan gripa in, frälsa och förvandla! Med andra ord: Väcks ditt och mitt hjärta! Griper Ordet vi får höra tag i oss, griper Jesus tag i oss, då måste vi göra som Paulus, ner på knä, bekänna vårt beroende av Honom, kasta oss på Honom! Eller som Annanias i tro lyda den Herre som mött oss i bönen och i tro bära fram människor Gud lagt på vårt hjärta!
Teologi, tro och bön hör ihop! Soli Deo glori, för Guds äras skull! Eller med orden som avslutar varje psaltarpsalm i tidebönerna:
Ära vare Fadern och Sonen och den Helige Ande
nu och alltid och i evighet. Amen
Ditt mål är just här! Fadern och Sonen och den Helige Ande! Att tillbe Gud, lära känna Honom, älska Honom, komma till Honom med allt! Ge Honom äran för det Han gjort och gör!