Vi drar igång från början med hur det började för pingströrelsen. Igår nämnde jag Vinson Synan, och hans bok om ”Den Helige Andes århundrade” som en kyrkohistorisk genomgång av 1900talet.
Bakgrunden: Helgelserörelserna
Bakgrunden till Pingstväckelsen var helgelserörelserna som sprungit från Metodismens grundare: bröderna Charles och John Wesley. I de sammanhang som uppstod som resultat av deras mission betonades helgelsen, alltså att den kristne skulle sträva efter ett heligt liv. Genom deras mission startades alltså metodistiska församlingar, men också andra samfund som tog intryck. De som särskilt betonade ett heligt liv kom att kallas för Holinesskyrkor.
Dessa kyrkor och samfund blev sedan det sammanhang där Pingstväckelsen slog ned. William Seymour var själv influerad av undervisning i sådana sammanhang. Charles Fox Parham, som drev en bibelskola i Topeka, Kansas, undervisade om exempelvis andedop och tungotal, och en kvinna i hans församling fick ett andligt genombrott. Parham blev senare mentor till William J. Sejmour. Seymour Var driven av detta när han började hålla väckelsemöten på Azusa Street.
Väckelsen på Azusa Street
Seymour kom till Los Angeles 1906 och började predika och leda möten i en sliten liten kyrka: ”Apostolic faith” i de centrala delarna av staden.
Seymour var en rätt så stillsam predikant. Men när mötena började, så började människor uppleva ett slags pingstmirakel, de fylldes av Anden, de började tala i tungor och termen man använde för att beskriva detta var att man fått uppleva samma andedop som på apostlarnas tid. Termen andedop tror jag att vi får anledning att återvända till i en senare bloggpost, den är inte helt oproblematisk, även om jag verkligen menar att själva saken, själva detta att bli uppfylld av de Helige Ande och rustas av Honom för tjänst i Guds rike verkligen är på riktigt.
Detta ledde nu i alla fal till att en ny rörelse började spridas i USA, men också runtom i världen, förvisso uppdelad i olika kyrkor och samfund.
Vad blev konsekvenserna?
Det är intressant att notera att det som skedde på Azusa Street och genom Seymours tjänst i Los Angeles skapade svallvågor i hela världen. Även som svenskkyrklig präst har jag ett arv från det som hände då, och Pingsvännen Synan skriver att detta inte var något bara för pingstvännerna, utan att detta var e nyupptäckt av den Helige Ande för hela Kristi kropp, en nyupptäckt av att Andes liv och gåvor och kraft gäller för hela kyrkan.
Här har också stora delar av kristenheten tagit intryck, upplevt Andens uppfyllande och nådegåvorna och fått en ny kraft i sitt liv med Jesus Kristus. Det har gjort avtryck i de reformerade kyrkorna, men också i de romersk-katolska och ortodoxa kyrkorna. Imorgon fortsätter jag med hur den karismatiska väckelsen fann sin väg in i de reformerade kyrkorna.