Jag har funderat lite på vad en reformation skulle innebära idag? Egentligen skulle vi ha varit med familjen på Åhus Missionsgård denna veckan. Det blev inte så. Istället blev det två besök på Oasmötet i Varberg. Bland annat fick vi höra Magnus Persson tala om att reformationen ständigt behövs. Människor är syndare i behov av Guds nåd, lika mycket idag som då, för 500 år sen.
Det här blogginlägget, tänkte jag, ska handla om synden. Om vi inte förstår problemet rätt så kan vi inte se kan vi nog inte förstå lösningen häller.
Så vad är synden?
Synden är inte en allmän känsla av dålighet. Det är inte heller en lista över konkreta handlingar. Synden är också konkreta handlingar, visst, men inte i första hand. Synden är att som människa leva utan Gud. Det är sättet att förhålla sig till tillvaron, där jag tror, att jag vet bättre än Gud, eller där jag tror att Gud är något eller någon som jag kan ha eller klara mig utan.
Synden yttrar sig i handlingar, men går alltså djupare än så. Synden kommer ur människans inre. Jesus säger så här om synden som orenar människan i Markus 7:20-23.
”Det är det som kommer ut ur människan som gör henne oren. Inifrån, från människornas hjärtan, kommer de onda tankarna: sexuell omoral, stöld, mord, äktenskapsbrott, girighet, ondska, svek, orgier, avund , hädelse, högmod och dårskap. Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.”
Jesus har här varit i en debatt med fariseerna. De anklagade Jesu lärjungar för att äta mat utan att rituellt ha tvättat sina händer. Men Jesus vänder anklagelsen tillbaka mot fariseerna. Det är inte om jag äter med orena händer som gör mig oren som människa. Det är det som kommer inifrån hjärtat som är problemet.
Här utmanar Bibeln vår tid
Jag tror faktiskt att vi behöver göra en nyupptäckt av den här utmaningen från Jesus. Tänk om vi lyssnar på rösten som säger ”Finn dig själv” eller ”Var sann mot dig själv”. Tänk om vi då tittar in i våra hjärtan och där ser vi det här som Jesus säger. ”Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren”. Vårt problem som moderna människor är att vi tenderar att börja i andra ändan. Att vi ska förverkliga oss själva, finna oss själva och så blir vi lyckliga. Men tänk om vi finner det som Jesus säger. Jag tror att vi behöver betona idag: Varje människa är oändligt värdefull. Gud älskar dig och mig. Men det innebär inte att allt jag gör, tänker, säger eller känner är rätt eller bra. Tvärtom. En stor del av frälsningen är att Jesus behöver få rädda dig och mig från det som kommer inifrån våra hjärtan. Du och jag behöver Guds förlåtelse, och vi behöver Jesus som på korset säger: Allt detta bär jag för att du ska bli fri. Därför kan jag finna mig själv, först när Jesus har gjort mig fri och fött mig på nytt.
Om vi läser de här orden igen, Guds Ord också in i vår tid, och tänker efter: Vad innebär detta för mig, då finns det några saker som är tydliga: Utan Gud och utan Hans Ord, utan Jesus och utan frälsningen så är det kört. Svenska kyrkans bekännelseskrifter säger att synden är som en sjukdom som nästlar sig in. Det är en ganska bra bild. Vi idag behöver då sjukdomsinsikt: Jag kommer att dö om jag inte får hjälp från Jesus.
För synden i sig själv skapar inte harmoni. Allt från John Lennons ”Imagine” till olika politiska utopier, så kan vi konstatera att de mänskliga försöken att få bukt med ondskan, lidandet och själviskheten, har misslyckats. 1900talet var det blodigaste århundradet i världens historia, genom krig med miljoner och åter miljoner döda. När vi varit som mest ”upplysta” som släkte så har vi ändå inte kommit längre än så.
Varför ska vi då tänka på detta idag?
Detta är inte en klassisk ”guilt trip”, där målet är att vi ska må dåligt. Snarare är detta läkarens diagnos för att kunna hjälpa den sjuke. Jag är sjuk i syndens sjukdom. Den smittan bär jag i mitt hjärta. Utan rätt medicin så kommer det inte att gå. Nu är det faktiskt inte min idé att rädda syndare. Det är Jesus idé. Det är just därför Jesus föds till världen, dör och uppstår igen. Han kommer för att bota syndens sjukdom, för att ge oss den medicin som vi inte själva kan skapa. Läs här i Markus 2:13-17
13 Än en gång gick Jesus längs sjön. Allt folket kom till honom, och han undervisade dem. 14 När han gick vidare såg han Levi , Alfeus son, sitta vid tullhuset. Han sade till honom: ”Följ mig!” Då reste sig Levi och följde honom.
15 När Jesus sedan låg till bords i hans hus, var det många tullindrivare och syndare som låg till bords tillsammans med honom och hans lärjungar. Det var många som följde honom. 16 De skriftlärda bland fariseerna fick se att han åt med syndare och tullindrivare, och de frågade hans lärjungar: ”Varför äter han med tullindrivare och syndare?” 17 Jesus hörde det och sade till dem: ”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.”
Jesus får här kritik för att han tar in och äter tillsammans med människor som är ”tullindrivare och syndare”. Det är dem han söker upp. De som själva tror sig vara bra och goda, dem kommer han inte till. De är inte mottagliga, de behöver först förstå sitt verkliga bekymmer. Men till den som vet: ”I mitt hjärta finns mycket ont och i mitt liv finns så mycket som gått fel, som jag orsakat och som är mot Guds vilja” så kommer Jesus med underbara ord: ”Det är dig jag har kommit för. Det är du som är mitt fokus. Det är dig jag vill rädda.” Låt då Jesus Kristus få vara din läkare. Jesus kallar oss till omvändelse. Jesus säger att hos Honom finns livet, botemedlet. Så gör som tullindrivarna och syndarna gör i Markus 2. De samlas runt Jesus för att lyssna till Hans Ord. De pratar med Honom, de äter med Honom. Dem försvarar Jesus sedan att Han är tillsammans med. Det är dem Jesus säger att Han är en läkare för. Kanske kan också du och jag idag våga erkänna detta för Jesus: Jag är en syndare, i behov av Guds nåd och förbarmande. Kom Jesus och var min läkare!