Förra blogginlägget skrev jag om att vi blir frälsta av nåd. Det här blogginlägget handlar om att detta bara kan ske genom Jesus Kristus. Därför är kristen tro per definition Kristuscentrerad.
Detta får följder för förståelsen av livet vi lever här. Som kristna tror vi att det bara är Gud själv som kan rädda oss. Jesus Kristus vinner frälsning för alla människor. Det innebär inte att alla människor har tagit emot frälsningen, eller faktiskt blivit räddade. Men det innebär att det Jesus Kristus gjort är så viktigt, så livsviktigt, att det angår varje man, kvinna och varje barn i denna världen. Alla människor har del av problemet, och Gud har skickat sin Son för att frälsa oss.
Bibelns ärende
Att kyrkan berättar om Jesus Kristus är ett erkännande av just detta: Bibelns ärende är hur Gud Fadern, genom sin Gud Sonen, griper in för att rädda människor och fylla dem med Gud Anden och föra dem till sig själv i det eviga livet. Det Jesus Kristus har gjort för oss när Han dog på korset är alltså själva befrielsen. Utan Jesu död på korset så är synden och döden inte besegrade, men genom det Jesus Kristus har gjort så har det öppnats en väg. Jag ska här återge tre Bibelord som berättar om detta. Vi börjar med Johannesevangeliet 1:1-18
”1 I begynnelsen var Ordet , och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2 Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till. 4 I honom var liv, och livet var människornas ljus. 5 Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.
6 Det kom en man, sänd av Gud. Hans namn var Johannes. 7 Han kom som ett vittne för att vittna om ljuset, för att alla skulle komma till tro genom honom. 8 Själv var han inte ljuset, men han kom för att vittna om ljuset.
9 Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma in i världen. 10 Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. 11 Han kom till det som var hans eget, och hans egna tog inte emot honom. 12 Men åt alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. 13 De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja, utan av Gud.
14 Och Ordet blev kött och bodde bland oss , och vi såg hans härlighet, den härlighet som den Enfödde har från Fadern. Och han var full av nåd och sanning. 15 Johannes vittnar om honom och ropar: ”Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig är före mig, för han var till före mig.” 16 Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd. 17 Lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. 18 Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud och i Faderns famn , han har gjort honom känd.”
I korthet kan vi sammanfatta det så här: Johannes, som var apostel till Jesus Kristus, skriver att Jesus var med Gud och själv var Gud före världen blev till. Det är också det som vi menar när vi säger att Jesus Kristus är Guds Son, alltså att Han själv är Gud, till hundra procent, men att just Jesus, genom jungfru Maria blir människa, blir kött: ”Och Ordet blev kött och bodde bland oss” handlar om att Guds Son blir människa. Jesus är både Guds Son och Marias Son, både Gud och människa. Det är det första från Johannes 1. Det andra är att Jesus gör människor som tror på Honom till Guds barn. ”Men åt alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja, utan av Gud.”
Det tredje är att Jesus visar oss Fadern. Med andra ord: Vill du se Gud och lära känna Honom idag? Då säger Guds Ord så här: Titta på Jesus, där får du ser hurdan Gud är. Det är Jesus som uppenbarar, visar för oss, vem Gud verkligen är.
Jesus kom för att dö
När Jesus räddar oss, då är det alltså Gud själv som handlar. Ordet som var i evighet, och som själv är Gud blir människa. Men det är inte själva människoblivandet, att födas till jorden i sig som är grejen. Det är förutsättningen för det som ska komma: Jesus föds för att dö, i vårt ställe. Om du läste de tidigare inläggen om Back to Basics så kanske du kommer ihåg att syndens problem är rätt så allvarligt. Så är det fortfarande. Syndens problem är mänsklighetens största och allvarligaste problem. Syndens lön, resultatet av synden är ju också döden. Här kommer vi in på själva kärnpunkten: Jesus kommer för att byta plats med oss. I Markusevangeliet 10:45 säger Jesus så här:
”Människosonen har inte kommit för att bli betjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många .”
Jesus har, när Han säger detta, två gånger berättat om att Han kommer att utlämnas och dödas. Här berättar Jesus varför: Människosonen, det är en titel som Jesus ofta använder om sig själv. Han har inte kommit hit till världen för att bli betjänad. Om vi tänker på vem Han är så kunde Han ju kommit av andra anledningar. Men nu kom Han för att själv tjäna. Betjäna oss människor. Hur gör Han då det? Jo, genom att själv ge sitt liv i lösen. Han tar varje människas rättmätiga straff. Detta är Nya Testamentets huvudbudskap: Att Guds egen Son kommer in i världen för att ge sitt liv. Så räddar Gud världen. När Jesus förutsäger sin död säger Han också att Han ska uppstå. Döden och uppståndelsen hör ihop. Men det är viktigt för detta är för oss.
En stor gåva
Det är en stor gåva som Jesus ger. Jesus tar på sig världens synder. Om vi hoppar tillbaka till Johannesevangeliet 1:29-34 så ser vi det igen. Nu är det Johannes Döparen som pratar om Jesus:
29 Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: ”Se Guds Lamm som tar bort världens synd! 30 Det var om honom jag sade: Efter mig kommer en man som är före mig, för han var till före mig. 31 Jag kände honom inte , men för att han ska uppenbaras för Israel har jag kommit och döper i vatten.”
32 Johannes vittnade och sade: ”Jag såg Anden komma ner som en duva från himlen och stanna över honom. 33 Jag kände honom inte, men han som sände mig att döpa i vatten sade till mig: Den du ser Anden komma ner och stanna över, han är den som döper i den helige Ande. 34 Jag har sett det och vittnat: han är Guds Son.”
Johannes Döparen pekar ut Jesus för sina lärjungar och säger: Jesus är Guds Lamm som tar bort världens synder. Lamm som tog bort synd fanns vanligtvis i Jerusalem. Där offrades lamm och andra djur för människors synder. Men här pekar Johannes ut ett offerlamm, som inte är valt av någon människa: Det är Guds offerlamm, och det lammet tar bort världens synder. Det är alltså inte som de offer som redan pågick i Jerusalem, där ett lamm offrades för en person. Nu kommer istället Jesus, som är beredd att ge sitt eget liv, i lösen för hela världen. När Guds Son kommer till världen, då är det just för detta: Han ger sitt liv, som Guds eget Offerlamm.
Guds Ord utmanar vår tid i detta. Gud kommer ödmjuk till oss, i svaghet, avskalad av himmelens makt och härlighet. Han kommer för att tjäna och för att dö. Hans rike är inte av denna världen och det liv Han ger gäller inte bara för denna världen, utan också för den kommande, alltså inför evigheten. Han offrar sig själv och säger: Detta är för dig. Han, som Johannes Döparens säger: Döper i den Helige Ande. Han ger ett nytt liv till den som tar emot Hans offer. Guds Andes liv och kraft. Detta ger Han och gör Han för dig och mig.