Följande citat är hämtat från Konkordiformeln, art. VIII Om Kristi person.
”6. Därför tro, lära och bekänna vi, att Gud är människa och människan Gud, vilket icke kunde vara förhållandet, om den gudomliga och den mänskliga naturen icke verkligen och i sanning hade någon förbindelse med varandra.
Ty huru skulle människan Marias son i sanning kunna kallas eller vara Gud och Guds, den Allrahögstes, Son, om hans mänskliga natur icke varit personligen förenad med Guds Son och sålunda icke hade realiter något, d.v.s. verkligen och i sanning något, utan blott namnet Gud gemensamt med honom?
7. Därför tro, lära och bekänna vi, att Maria icke avlat och fött blott och bart en människa utan guds sannskyldige Son, varför hon också med rätta kallas och verkligen är Guds moder.
8. Därför tro, lära och bekänna vi också, att icke blott och bart en människa lidit för oss, dött, blivit begraven, nedstigit till dödsriket uppstått från de döda, uppfarit till himmelen och uppstigit till Guds majestät och allsmäktig kraft, utan en sådan människa, vilkens mänskliga natur står i en så djup förening och förbindelse med Guds Son, att den med honom utgör en person.”
Ibland kan man höra att det är fel att kalla jungfrun Maria för Gudsmodern, och idag när temat i kyrkoåret är Herrens moder så känns det viktigt att belysa Maria. Vår bekännelse är nämligen tydlig på vem jungfru Maria är, alltså Gudsmodern Theotokos. Och detta beror som synes i citatet ovan på barnet hon bär. Hon är den hon är på grund av att han är den han är..
Det är också det som citatet ovan visar. Barnet som Herrens moder bär är Guds Son av evighet ”född av Fadern före all tid”, och därför kan och bör vi ge jungfrun Maria det ärenamnet: Gudsmodern, för hon bar Guds Son till jorden.