Imorgon är det tredje söndagen, när vi stannar upp inför ännu en person som ska hjälpa oss förstå vem Jesus verkligen är, nämligen Johannes döparen.
I morgondagens evangelietext så pekar Johannes på Jesus: Syndernas förlåtelse och Guds frälsning. Strax efter texten så säger Johannes att Han som kommer efter Honom är den som döper i helig Ande och eld och Johannes är inte värdig att knyta upp Hans sandalremmar.
Så här skriver papa Ratzi – Benedikt XVI om Johannes och Jesus (Först har Benedikt haft en utläggning om hur Jesus är den nya Mose, som är större än Mose, enligt löftet om en ny profet i Femte Mosebok):
Dock var Döparens framträdande något helt och hållet nytt. Det dop som han förkunnade skiljer sig från de vanliga religiösa tvagningarna. Det kan inte upprepas och skall vara ett konkret fullföljande av en för hela livet och för alltid gällande vändpunkt. Det är förenat med en flammande kallelse till ett nytt sätt att tänka och leva, men framför allt med förkunnelsen av Guds dom och av det som är större, det som skall komma efter Johannes. Det fjärde evangeliet säger att Döparen ”inte kände”(Joh 1:30-33) ”den större” för vilken han skulle bereda vägen.. Men han vet att han är där som vägröjare för den hemlighetsfulle andre och att hela hans sändning är inriktad mot denne.
Johannes Döparen pekar på Jesus, röjer vägen, så att också vi kan se vem Jesus verkligen är:
Han som är större än Moses, han som är Guds Lamm som tar bort världens synder. Han som döper i helig Ande och eld och har rätt att döma världen. Han som är Guds frälsning, för den här världen!